Inntrykk fra boka Gårdsøl av Lars Marius Garshol

Jeg fikk tidlig høre om en øl som skulle være farlig å drikke da det begynte å nærme seg konfirmasjonsalder. Tradisjonelt er konfirmasjon regnet som en overgang fra ungdom til voksen, selv om det egentlig handler om en bekreftelse av en religion eller et livssyn. Å tåle sterk drikke blir en test på din manndom.  Mange historier rundt at maltøl eller Stjørdalsøl gjorde deg fotlaus (Få problem med å gå) bekreftet at den ikke var som vanlig øl. Å bli introdusert for en festkultur som innebærer å drikke ren sprit i kaffe får deg til å frykte sprit, men øl ville da være for pingler, med mindre det var maltøl. Jeg fikk aldri smakt så mye, men fikk en gang noe jeg husket smakte som daft tomtebrygg. Når man ikke liker noe, tar man ikke så mye og det er nok grunnen til at jeg ikke oppdaget hvor mye alkohol som var i brygget. De andre fikk tydeligvis sin buzz, men det kunne også vre at forventningen til å bli full fikk dem til å bli fulle. Opp med hånden den som har sett at man kan få en person til å drikke noe uten alkohol og likevel oppfører seg som at man er påvirket. 

Siden ungdommens dager har man etterhvert fått et mer nyansert syn på alkohol og også utvidet horisonten når det gjelder smak. Nå er jeg en forholdsvis ivrig hjemmebrygger med min Grainfather. Jeg liker å fordype meg i historie og blir fasinert av hvordan man gjør om korn til en velsmakende drikke. Da jeg så boka Gårdsøl hos min lokale forhandler, ble den raskt tatt med i innkjøpet den dagen. Vel hjemme ble det mange fine timer med å lese om gårdsøl og her fikk jeg en omfattende innføring i hva maltøl egentlig er og at det fortsatt eksisterer en fantastisk bryggetradisjon i Stjørdal.


Gårdsøl av Lars Marius Garshol
Boka er på 160 sider og gir en oversiktlig innsikt i forfatterens reise gjennom historie og erfaringer med gårdsøl. 


Innhold
Den Norske Ølkulturen
Hvordan brygge gårdsøl - Kaupanger
Det første ølet
Øl av eget korn - Stjørdalen
Malt - Ølets kropp
Øl av forfedrenes gjær - Voss
Gjær - ølets sjel
Østlandets eneste gårdsøl - Morgedal
Nasjonaldrikken
Møte med gamlekarene på Stranda
Brygging i gamle dager
Brygging i Nord-Norge
Ræøl med kveik - Hornindal
Urter - ølets krydder
Andre drikker
Brygging på gamlemåten i Oppdal
Tilbakegang og ny giv
Å brygge gårdsøl selv
Å holde ingrediensene selv
Tilllegg

                
Her får man da kort forklart en innføring i tradisjonen med gårdsøl, historie rundt ølets verdi i Norge, hvordan gårdsøl har blitt brygget og hvordan det kan brygges nå. 
Å gjengi boka er ikke et poeng, men å gi en oversikt over det jeg mener er en flott innføring i ølets plass i Norge. Problemet er at det faktisk har vært truet med å bli utryddet når en snakker om gårdsøl. Det kommer fint frem i boka at man har vært heldig i Norge, for det finnes fortsatt igjen bryggere som har bevart en tradisjon som lett kunne gått tapt. En av de mest unike bryggesteder i Norge er 3 mil unna der jeg bor, så målet blir å besøke en gammel tradisjon som holdes i hevd. Å kun ha minnene fra ungdomstid og fest, der maltøl kun ble brukt som et eksempel på en drikke som var litt farlig gir ikke rettferdighet til en bryggekultur som er beskrevet av forfatteren. Etter å ha lest boka skjønte jeg hva typiske karakteristikker til gårdsøl er og at det jeg opplevde som flau gjærsuppe i realiteten var en annen måte å brygge øl på. At det var sterkt, ja, det får en også innsikt i. Å få en plastflaske med et merkelig innhold lurte nok mange til å tro at det bare var noe simpelt og drakk det raskt. Hvis denne flaska da var 1,5 liter og innholdet hadde et alkoholinnhold på 10-12%, så skjønner en godt at man kunne bli fotlaus.

Boka er et funn i en verden med bøker som ofte beskriver de samme bryggeprosessene og har mange oppskrifter. Du oppdager at Norge har mye å være stolt av, med en bryggetradisjon som fortsatt lever og at man har laget en spesiell gjærstamme som kalles Kveik. En kunne risikert at Kveik hadde fått en status som noe hemmelig og vanskelig å oppdrive, men takket være Lars Marius Garshol er dette nå blitt tilgjengelig for de fleste. En gammel kultur vekkes til live og kanskje kan du oppleve at naboer rundt deg oppbevarer gjør som det ble gjort før den kommersielle driften av ølbrygging ble innført.
Takk til Lars Marius for en utrolig viktig og beskrivende bok om vår nasjonale kulturskatt!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inntrykk av boka Historical Brewing Techniques av Lars Marius Garshol

TRONDHEIM BRYGGERIFESTIVAL 2021