TRONDHEIM BRYGGERIFESTIVAL 2021 - En opplevelse fra innsiden

 

Fredag 30. juli og jeg og min kjære Harriet dro tidlig for å sikre å komme inn. Foran inngangen til festivalen sto vi og fikk dessverre beskjed om at det ble en 10 minutters forsinkelse før vi kunne komme inn. Vi gikk inn og fant et bord, nr. 319. Første bestilling gikk rimelig raskt unna og endelig kunne man begynne Bryggefestivalen. Listen jeg laget for Bryggefestivalen ble ikke tømt, men fikk smakt mye godt øl. Under er listen over det jeg smakte på og jeg drakk ikke en hel taster på hvert øl. En taster er på rundt 1 dl, så vi snakker ikke om store mengder av hvert øl.

Jeg har lagt inn mine innsjekkinger fra Untappd i klikkbare lenker. Er ikke så flink til å bedømme øl, så jeg har prøvd å skrive litt på de første innsjekkingene. Det viktigste for meg er å kunne finne gode øl og oppdage nye øl innen ølstiler jeg liker. Jeg har funnet ut at jeg liker West Coast IPA som kjennetegner en IPA stil som har mye humle og et preg av sitrus og tropiske frukter. Min favoritt er stout og porter, gjerne av typen barrel aged med f.eks bourbon. Min samboer synes det er litt rart at jeg liker endel av de stoutene som har preg av lakris, siden jeg i utgangspunktet ikke liker lakris. Smaksbildet kan med andre ord være ganske sammensatt og forskjellig, så mine anmeldelser bør tas med en klype salt. Jeg leser gjerne mange anmeldelser av øl eller ser på ratings i Untappd og sammenligner med typer jeg har smakt før. Å bruke lister i Untappd er en fin måte å ordne ønsker eller oversikter. I tillegg er det veldig greit å samle opp sine favoritter. Det er fort gjort å glemme om en har smakt en øl før, så Untappd er god å ha.

LISTE MED INNSJEKKINGER PÅ UNTAPPD
Jeg kan underskrive på at det var fantastisk morsomt å være en hel dag på Bryggefestivalen. Det var veldig hyggelig å sitte med min samboer og prate om de forskjellige ølene. Vi prøvde å finne ut hvilke smaker vi kjente og om det var øl en kunne kjøpe inn til neste kosekveld. Vi fant ut at Tropenatt av EC Dahls vil bli en klassiker på seine sommerkvelder med godt vær. Hogna hadde den beste stouten i X2 og ellers fant vi en ekkel liten Box Jellyfish. Det kan som sagt bli surt og den var virkelig sur!

En kollega fra arbeid tok kontakt og fikk plass ved bordet vårt. Jens Kristian liker øl og kjenner også Tommy Holen Helland som er ølekspert i trondheim24.no og driver Gulating i Trondheim. Tommy kommer og tilslutt får vi med oss Marc-Andre Schopen ved bordet. Marc-Andre er også med i Gulating, så her har vi eksperter som kan hjelpe oss med valg. Vi prater om øl og forskjellige stiler og jeg nevner at jeg har utfordret Jens Kristian på å få en runde ølsmaking med Tommy. Tommy er selvsagt klar for det, så kanskje vi får til noe f.eks på jobb eller med andre folk. Det har vært ganske dårlig med sosiale samlinger den siste tiden, men kanskje tar det seg nå opp som en mykner opp på Coronatiltak.  

Jeg utfordrer Tommy og Marc-Andre til å bestille 4 surøl til meg og de jeg fikk smake var da Fruit is the New Hops, Twilight Noir, Pantao 2020 og Summer Bliss. En av disse ga meg en merkelig følelse, det var som om jeg fikk elektriske støt av surheten. Det var en ganske morsom opplevelse å drikke noe en i utgangspunktet styrer unna, men jeg blir nok ikke noen fan av denne typen øl. Fikk høre at surøl egner seg godt for å nullstille seg hvis en skal drikke flere øltyper. Tar med meg den, så kan en da kjøre en surøl innimellom mørke øl. 

Når det gjelder festivalen, så må en si seg fornøyd tross forsinkelser og endel rot. Systemet med å bestille øl fungerte helt greit, du fikk en kvittering og det var da servitører som gikk mellom bryggeriene og hentet øl. Når festivalen har mange inne, så kan det bli en 10-20 minutter ventetid fra en bestiller til ølene ankommer. Det ble ikke servert noe vann, så de som hadde vært der første dag hadde klokelig tatt med seg vannflasker. Det blir dyrt å holde seg hydrert hvis en skal bestille en desiliter brus til 40 kr. Jeg ville nok anbefalt festivalen å legge tilrette for at man får vann under slike arrangement. Det er en billig og god investering for festivaldeltakernes del. En ting som ble litt spesielt var disse smaksglassene vi fikk. Det ble ikke lagt opp til noe gjenbruk/vasking av glass og vi kunne ta disse med hjem. Hva en skal bruke disse til med mindre en skal arrangere ølsmaking er uvisst, så i et bærekraftig perspektiv virket dette lite gjennomtenkt. 

Alt i alt en fin opplevelse og jeg håper det ikke blir siste gang jeg kan delta på denne festivalen.
















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inntrykk av boka Historical Brewing Techniques av Lars Marius Garshol

TRONDHEIM BRYGGERIFESTIVAL 2021

Inntrykk fra boka Gårdsøl av Lars Marius Garshol